SPJL_FB

Turvaamme selustasi

Tervetuloa SPJL:n blogiin!
 Täällä SPJL:n omat sekä kutsutut asiantuntijat ottavat kantaa ajankohtaisiin turvallisuuden ja työelämän teemoihin. Ulkopuolisten kirjoittajien tekstit eivät edusta liiton kantaa.

rss

Voit kommentoida blogipäivityksiä tällä sivulla; kommentit tulevat näkyviin ylläpidon tarkistuksen jälkeen. Nimimerkin sijasta voit toki kommentoida omalla nimelläsi! Ylläpitäjät: Nuppu Pelevina ja Katja Almgren. Loukkaavia tai rikokseen kehottavia kommentteja ei julkaista.
12.12.2017 10.12

Epäkohta työpaikalla – miten vaikutat?

Miia Ahlfors, SPJL:n hallituksen jäsen

Purnaaminen työpaikan epäkohdista on tärkeää. Se osoittaa, ettei asioita hyväksytä kyseenalaistamatta. Parhaimmillaan purnaaja pohtii tietoa eri näkökulmista ja punnitsee niiden painoarvoa. Kun on riittävästi purnattu, mitä sitten?

Kahvihuonekäsittely 

Jokainen meistä jakaa mielipiteitään työpaikan kahvihuoneessa. Kupposen äärellä haetaan tukea omalle kannalle, haastetaan ja vähän provosoidaankin keskustelun virittämiseksi. Enimmät tunteenpurkaukset epäkohdista työssä käsitellään työkavereiden kesken ja taukotila on hyvä alusta koeponnistaa omia ajatelmia. 

Työyhteisö tuntee jäsenensä ja työympäristönsä, joten mahdollinen kritiikki otetaan vastaan oikealla vakavuudella, joskus vähän huumorillakin. Oma mielipide saattaa kirkastua kollegoiden kommenteista ja kokemuksista. 

Kysy, kuuntele ja kerro 

Suurimman kiihtymyksen haihduttua ja asian porukalla ruotimisen jälkeen on viimeistään aika miettiä omia mahdollisuuksia vaikuttaa. Jos asia herättää sinussa voimakkaita tunteita, voisi sanoa, että velvollisuutesi on ottaa siitä ainakin tarkemmin selvää. 

Joskus tyytymättömyyden syynä voi olla väärinymmärrys, joka ratkeaa ihan vain kysymällä. Ole myös valmis aidosti kuuntelemaan toinen mielipide asiaan. 

Toimimaton käytäntö voi johtua tiedon puutteesta. Mieti, mikä on oikea taho vastaanottamaan palautteesi ja etsi sille kanava. Esitä kantasi perustellen ja rakentavasti. Kanava voi olla suoran yhteydenoton sijaan myös henkilöstön edustaja työpaikallasi. 

Rakentava palaute kannattaa aina 

Mieleesi voi tulla, että kaukana jossain päätetylle asialle ei enää voi mitään. Näinkin voi olla, mutta usein rakentava palaute otetaan huomioon – jos ei heti, niin tulevissa päätöksissä. Huonoin vaihtoehto on olla antamatta mitään signaalia, vaikka epäkohta kovasti kaihertaa. 

Sinä vaikutat omaan työympäristöösi, tiedostat sitä tai et. Vaikutat ihmisiin olemuksellasi ja ilmeilläsi, sanomatta mitään. Ilman sanoja ei voi kuitenkaan tietää, mitä toinen oikeasti ajattelee. Ilman molemminpuolista keskustelua syntyy väärinkäsityksiä ja virheellisiä oletuksia, joiden pohjalta pahimmassa tapauksessa tehdään huonoja päätöksiä. 

Kerro toiveesi, kehittämisideasi ja huomiosi eteenpäin. Vaikka ne eivät heti näyttäisi saavan tuulta alleen, ne voivat silti jäädä itämään kuulijansa mieleen ja joskus johtaa positiiviseen muutokseen. 

Kun joka tapauksessa vaikutat, miksi et tekisi sitä niin, että tulet myös oikealla tavalla ymmärretyksi?

Miia Ahlfors
viestintäsuunnittelija, Sisä-Suomen poliisilaitos
SPJL:n hallituksen jäsen


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Sivua viimeksi päivitetty: 8.10.2018