SPJL_FB

Turvaamme selustasi

Tervetuloa SPJL:n blogiin!
 Täällä SPJL:n omat sekä kutsutut asiantuntijat ottavat kantaa ajankohtaisiin turvallisuuden ja työelämän teemoihin. Ulkopuolisten kirjoittajien tekstit eivät edusta liiton kantaa.

rss

Voit kommentoida blogipäivityksiä tällä sivulla; kommentit tulevat näkyviin ylläpidon tarkistuksen jälkeen. Nimimerkin sijasta voit toki kommentoida omalla nimelläsi! Ylläpitäjät: Nuppu Pelevina ja Katja Almgren. Loukkaavia tai rikokseen kehottavia kommentteja ei julkaista.
26.4.2018 12.09

Nopeusvalvontaa tolppien välissä

Timo Harjaluoma, hallituksen jäsen

Vähän aikaa sitten vein ryhmäni suorittamaan nopeusvalvontaa kameravalvotulle tielle, tolppien väliin.  Kamerat sijaitsivat 2 km ennen valvontapaikkaa ja kilometri sen jälkeen; nopeusrajoitus oli 80 km/h. Noin 40 minuutin aikana kirjoitimme 31 sakkoa ylinopeuksista, jotka vaihtelivat välillä 96 km/h – 112 km/h. Jos olisimme puuttuneet nopeuksiin kameravalvonnassa käytetyillä rajoilla, työvuoro ei olisi riittänyt kaikkien ylinopeutta ajaneiden sakottamiseen ja asiakkaiden odotusaika olisi kasvanut kohtuuttoman pitkäksi.

Automatisaatio on lisääntynyt myös liikennevalvonnassa, ja olemme lukeneet otsikoista, miten kameravalvonnalla on säästetty lukuisia ihmishenkiä. En tätä voi kiistää, eikä minulla siihen ole edes tarvetta. Tiedän, että epäilijöitäkin löytyy. 

Kameravalvontaan tuntuu löytyvän määrärahoja, ja yhä useampia kameratolppia ”miehitetään” kameroin. Saamme siis lisää tönkköjaloin seisovia peltipoliiseja teiden varsille, mutta samaan aikaan liikennevalvontatyötä tekevien poliisien määrä vähenee. 

Automatisaatiolla ei pystytä hoitamaan koko liikennevalvontaa. Ryhmäni tekemä nopeusvalvonta osoitti, että valvontakamerat eivät pystyneet hillitsemään nopeuksia tolppien välissä. Vaikka valvontakamerat ovatkin hyvä lisä liikennevalvontatyöhön ja kiistattomasti laskevat keskinopeuksia valvotulla alueella, ne eivät pysty korvaamaan fyysistä poliisia. Automatisoidun valvonnan lisäksi myös nopeusvalvontaan tarvitaan ennakoimatonta, yllätyksellistä valvontaa.

Jos panoksia lisättäisiin uusien liikennepoliisien rekrytoimiseen, saisimme lisää nopeasti liikuteltavaa liikennevalvontaa, joka pystyisi toimimaan myös tolppien välissä. Lisäksi nämä ammattilaiset pystyisivät tekemään myös muita poliisille osoitettuja tehtäviä – eli jatkuvaa liikennevalvontaa tekevät poliisit olisivat oikea, ammattimainen ja helposti liikuteltava ”reservi” silloin, kun poliisia tarvitaan poikkeustilanteiden hoitamiseen.

Olen kuullut väitteen, että vain tyhmät jäävät kiinni nopeusvalvontakameralle. En tätä allekirjoita, sillä uskon tolppasakon saaneista löytyvän myös professoreita. Asiassa on kuitenkin totuuden siemen, sillä valvontakameroiden sijainnista on saatavissa tietoa. Useimmat navigaattorit, elleivät jopa kaikki, varoittavat kamerasta, kun autoilija sitä lähestyy. Älypuhelimeen on saatavissa ilmainen sovellus, joka hoitaa saman asian. Tapakaahareille tämä ei ole uutta tietoa, joten ei liene väärin, vaikka kerron, että ”Tomtomin Nopeuskamerat” sovellus löytyy muun muassa Google Play -kaupasta ja on kaikkien ladattavissa.

Uudet nopeuskamerat paljastavat lehtitietojen mukaan myös tolpan kohdalla jarruttavat. Hurraa. Tekniikka taipuisi myös keskinopeuden mittaamiseen. Esimerkiksi Kehä I:ltä löytyisi oivia paikkoja, joissa voitaisiin mitata noin kilometrin matkalla käytetty keskinopeus. Näin tapakaahareiden nopeus saataisiin pysymään säädetyssä kokonaisen kilometrin, aikaisemman pistekohtaisen nopeuden sijasta.

Poliisilla on hyvä maine kansalaisten keskuudessa. Maine on rakentunut pitkän ajan kuluessa monen tekijän summana. Uskon, että yhtenä merkittävänä tekijänä on ollut poliisin suorittama liikennevalvonta, jossa kansalainen saa palautteen välittömästi, ”face to face”. Usein valvontatilanne kääntyykin lyhyeksi keskusteluksi, jossa kansalainen saa purkaa oloaan tai vastauksen mieltään askarruttaneeseen kysymykseensä. Välitön kontakti liikenteessä liikkuviin tulee säilyttää. 

 

Toistuvasti tiellänne,
Timo Harjaluoma
SPJL:n hallituksen jäsen, Itä-Uudenmaan poliisilaitos


Palaa otsikoihin | 3 Kommenttia | Kommentoi



Sivua viimeksi päivitetty: 20.1.2019