SPJL_FB

Turvaamme selustasi

Tervetuloa SPJL:n blogiin!
 Täällä SPJL:n omat sekä kutsutut asiantuntijat ottavat kantaa ajankohtaisiin turvallisuuden ja työelämän teemoihin. Ulkopuolisten kirjoittajien tekstit eivät edusta liiton kantaa.

rss

Voit kommentoida blogipäivityksiä tällä sivulla; kommentit tulevat näkyviin ylläpidon tarkistuksen jälkeen. Nimimerkin sijasta voit toki kommentoida omalla nimelläsi! Ylläpitäjät: Nuppu Pelevina ja Katja Almgren. Loukkaavia tai rikokseen kehottavia kommentteja ei julkaista.
23.1.2018 11.23

Ratkaisuna tekoäly?

Outi Ahonen, SPJL:n 2. varapuheenjohtaja

Valtiovarainministeriö tiedotti 15.12.2017 valtion vauhdittavan tekoälyn ja robottien käyttöönottoa investointirahalla. Tiedotteen mukaan virastoja kannustetaan lisäämään robotiikan, analytiikan ja tekoälyn hyödyntämistä erityisen tuottavuusrahan avulla.

Esimerkkinä on käytetty Palkeita, joka ”käyttää ohjelmistorobotiikkaa laajamittaisesti laskujen tarkistamisessa, raportoinnissa ja analysoinnissa. Aikanaan tehdyn investoinnin kustannusvaikutuksia on arvioitu siten, että yhden henkilötyövuoden korvaaminen robotiikalla maksaa itsensä takaisin noin puolessa vuodessa”.

Myös Maahanmuuttovirasto siirtää viranomaisasiointia ja asiakaspalvelua tekoälyyn, puheeseen ja pikaviestimiin perustuvien dialogisten käyttöliittymien kautta toteutettavaksi siten, että jopa 90 prosenttia asioinnista voitaisiin toteuttaa tekoälykanavassa. Tiedotteen lopuksi selvennetään hieman käsitettä tekoäly, jonka ”tarkempi määrittely on avoin, koska älykkyyttä itsessään on vaikea määritellä”.

Millaisena näyttäytyy oikeus- ja sisäministeriö hallinnonaloineen tulevaisuudessa? Postin pakettitoimituskokeilun rohkaisemana voitaneen lähettää sinivalkoinen vilkkudrone tekoälykanavalla varustettuna (puheperusteinen, dialoginen käyttöliittymä tarvittaessa) kotikeikalle hillitsemään meteliä ikkunan takaa (rutiinitehtävä). Jatkokäsittelyssä lisäanalytiikalla ohjelmoitu ”kanava” suoltaisi käynnistä tulostuvan datan mukaisesti mahdollisesti aiheutuvan jälkiseuraamuksen (rutiinitehtävä, pikaviesti) asiakkaalle ja data arkistoituisi lopulta pilveen? Yhden bitin kosketuksella.

On aika hämmentävää lukea mainittua tiedotetta. Olen ollut siinä uskossa, että tässä vaiheessa oikeusministeriön hallinnonalalta paperi ja muutama sitä työstävä henkilö oli merkitty häviämään, mutta nythän onkin menossa jossakin jokin selkeä robotointihanke hävittämään ”lihaa ja verta” olevaa henkilöstä isommassa määrin.

”Kun ohjelmistorobotit tekevät rutiinityöt, voivat valtion työntekijät keskittyä kansalaisten ja yritysten tarvitsemiin palveluihin”. Siis mihin? Lainopillista neuvontaa se ei voi olla eikä lomakkeiden täyttöä. Tuleeko meistä varikkoruusuja pyyhkimään kanavista pölyjä ja käynnistelemään, korjaamaan ja etsimään pöpelikköön eksyneitä laitteistoja?

Meillä saattaa kuitenkin olla vielä tovi aikaa määritellä älykkyyden määritettä, sillä rahaa hankkeisiin on jaossa 10 miljoonaa euroa ja yksi hanke saa maksaa miljoonan. Tunnetusti näillä meidän hallinnonaloillamme miljoonalla ei ole taidettu saada toistaiseksi aikaiseksi mitään, mikä saataisiin takaisinmaksuun vaaditussa kolmessa vuodessa ja olisi toteutettavissa välittömästi ilman suunnitteluhankkeita…

Outi Ahonen
Käräjäsihteeri, Pirkanmaan käräjäoikeus
Oikeushallinnon Henkilökunta OHK ry:n puheenjohtaja
Liiton hallituksen 2. varapuheenjohtaja

 

 

 


Palaa otsikoihin | 1 Kommentti | Kommentoi



Sivua viimeksi päivitetty: 20.1.2019